Hytteost er et af ostekulturens mildeste og mest fedtfattige produkter. Sammen med en næsten læskende og letsyrlig friskhed har det sikret ostens enorme popularitet siden introduktionen på det danske marked i 1950’erne.

 

Med sine 4-5 % fedt er hytteosten et af ostemarkedets mildeste og mest magre produkter, og alligevel kan de fleste nok blive enige om, at smagen har en både bred og træfsikker appeal. De let salte, bløde ostekorn i deres cremede flødelage er ikke bare noget af det tætteste, man kommer på en naturlig og umanipuleret ur-ost, som de må være opstået for tusinder af år siden. Det er også en smagsprofil, både hvad angår grundsmagsbalance og mundfornemmelse, der rammer næsten alle menneskers præference for friskost, og som formår at forbedre et hav af retter og gastronomiske sammenhænge uden skyggen af risiko for at dominere helheden.

Hytteost har sit navn fra det engelske “cottage cheese”, som den blev kaldt, fordi nordamerikanske indvandrere midt i 1800-tallet havde den med fra Europa og producerede osten i deres hytter. Hytteost – eller hytteret, som den også kaldes – blev introduceret på det danske marked i 50’erne, og danske mejerier har fremstillet den siden 1963. I dag kan du købe både særligt magre, naturel- og af og til smagssatte udgaver med krydderier, frugt og urter. Mest kendt er den almindelige, friske og ferske hytteost, der kan spises på brød, helt som den er, eller anvendes i eller til bagværk, i frugtdesserter, til salater og i din cremede pastasovs.

%

Duft (intensitet i næsen)

%

Smag (intensitet i munden)

%

God i maden

%

God på ostebordet

%

Børnevenlig