Nyt råmælksosteri laver de vildeste økologisk gedeoste med kvindelig ostemager bag roret, toplækre BGB-oste vinder ærefuld hæderspris og salgsrekorden for økologisk ost er slået igen. Læs med her og få overblik over et udvalg af efterårets store ostenyheder.


Samlet af Rasmus Holmgård 

 

Endnu et råmælksosteri i Danmark

I sidste nummer af Ostekultur kunne vi rapportere om det nye råmælksosteri Fødegårdens Osteri ved Svendborg. Og denne gang kan vi minsandten fortælle om endnu et af slagsen. I sit hjem i Sydvestjylland producerer Merete Laubjerg gedeoste af rå mælk fra det økologiske landbrugskooperativ Nørgaards Geder. Merete laver ostene i sin fritid, når hun ikke er udsendt til verdens hotspots som en del af Udenrigsministeriets Freds- og Stabilitetsbevarende Beredskab. De håndlavede råmælksgedeoste sælger Merete på markeder og til udvalgte restauranter. At mælken er økologisk og upasteuriseret er en del af ostemagerens livsfilosofi: “Jeg arbejder for fred og stabilitet i verden – og det gør mine oste også.”

Følg med på Facebook.

Fakta om corona: Covid-19 får danskerne til at købe mere ost

Naturmælks rullende økologiske cocktail- og ostebar

På billedet kan du se, hvordan Naturmælks økologiske mælkecocktailbar i en årrække har set ud på Roskilde Festival, hvor den har leveret kreative cocktailfortolkninger og andre mælkedrikke til de tørstige festivalgæster. I år videreudvikler Naturmælk konceptet og ruller ud på de danske madfestivaler og markeder med en til formålet konstrueret foodtruck, der sætter hjul under det laktiske cocktailkoncept. Ud over cocktails vil foodtrucken tilbyde forskellige osteserveringer og andre udvalgte mejeriprodukter, der versioneres til lejligheden. Idéen med trucken er at vise nogle af mejeriets nye og spændende produkter frem, men det er i lige så høj grad et forsøg på at skabe en platform til fortællingen om mejeriets mælkeleverandørers målrettede arbejde med klima, dyrevelfærd og biodiversitet i produktionen – herunder det, der udgives under titlen på Naturmælks nye bæredygtighgedsprogram, Mælkebevægelsen. Følg foodtruckens aktiviteter på Naturmælks Facebook og Instagram.

Følg med i udviklingen lige her.

Ny ostekampagne: Sig det med toast

Med inspiration i amerikansk fast food-kultur lancerede Mejeri- foreningen i forsommeren en kampagne for de gule osteklassikere danbo, havarti og samsø, som til lejligheden fik de mere street betegnelser “The Dane”, “Harvey” og “Big Ø”. Kampagnen “Fast Food @ Home” består af en række små hyggelige inspirationsvideoer om glæderne i den traditionelle parisertoast. Videoerne kan ses på diverse sociale medier via oversigten på ostogko.dk/toast/fast-food-home.

 

Danmarks bedste BGB-oste

De fire oste på billedet har alle EU’s garanti for kvalitet og oprindelse – de er såkaldt BGB-mærket (Beskyttet Geografisk Betegnelse). I juni afholdt Producentforeningen af Danske BGB- og BOB-oste sin årlige uddeling af hædersbeviser til de mejerier, hvis BGB-oste opnår flest point gennem årets kvalitetsbedømmelser. Bornholms Andelsmejeri fik danablu-pokalen, mens der var diplomer til Nørup Mejeri for bedste havarti, til Arla Tistrup Mejeri for bedste danbo og til Arla Nr. Vium Mejeri for bedste esrom.

 

Ny rekord for salg af økologisk ost

Aldrig før har danskerne købt så meget økologisk ost som i 2020. Sidste år blev der nemlig solgt 5.800 ton økologisk danbo, havarti og andre typer mod 4.700 ton året før. Det svarer til en væks på 24 %. Økologisk ost når med sine 7 % af det samlede ostemarked endnu ikke i nærheden af økologisk mælk, der har en markedsandel på 33 %, eller yoghurt, smør og blandingsprodukter, som udgør knap 20 % af markedet. Med et samlet salg i 2020 på i alt 3,3 mia. kr. er mejerivarer næststørst i kategorien økologi efter frugt og grønt. I alt udgjorde omsætningen af økologiske fødevarer sidste år 16 mia. kr. – 14 % mere end i 2019.

 

Sønderhavens Gårdmejeri: Nu med webshop 

Corona-pandemien har været hård på mange måder, men på én måde har den beriget vores madkultur: Talrige små fødevareproducenter har etableret en webshop, så de kunne sælge de produkter, som restauranterne ikke aftog, direkte til særligt interesserede privatkunder. Den mulighed har også nordjyske Sønderhaven Gårdmejeri udnyttet, så osteglade danskere nu kan købe oste som Comendante, Rød og Hvid Sønderhaven og den strålende svenbo via shoppe på helost.dk. Til trods for titlen kan der også købes halve, kvarte og mindre portionsstykker af ostene.

 

Arla Unika: Gammel Knas creme sælges nu til private osteelskere

Arla Unikas oste udvikles i samarbejde med kokke på landets bedste restauranter. Når en ost er klar i en prototype, udgives den i serien Unika X. Nu får kokkene lov til at arbejde med den i en årrække, hvor de tester og giver feedback til Unikas udviklerteam. Samtidig udbydes den til salg i Unikas butikker i Aarhus, København og Stockholm. Hvis produktet bliver ved med at være eftertragtet, vurderer Arla Unikas ledelse, om det skal distribueres endnu bredere, dvs. til ostehandlere og specialforretninger over hele landet. Det er lige præcis, hvad der senest er sket for nyklassiskeren Gammel Knas Creme – den smørbare udgave af den velkendte 24-måneders-lagrede havarti, Gammel Knas. Her i efteråret 2021 overgår den til den almindelige Arla Unika-serie og kan derefter bestilles hos din lokale ostehandler.

 

 

Them: Fra klassiske mejeriudsalg til moderne ostebutik

Først fik Them Andelsmejeri nyt og moderne look på osteind- pakningerne og på hjemmesiden. Så lancerede de en webshop på ostebutikken.dk, hvor du kan købe stort set alle lækkerierne fra mejeriets ambitiøse specialosteprogram. Og nu har Them fuldendt transformationen med en opgradering af sit klassiske mejeriudsalg til en stor og flot ostebutik med plads til 12-15 siddende gæster og direkte udsyn til ostelageret. Her kan mejeriet modtage gæster til ostesmagninger og -kurser, og kunderne i ostebutikken kan sætte sig et øjeblik og drømme om de oplevelser, der venter, når ostene på den anden side af glasset er færdigmodnet. Ostebutikken har fået sin egen Facebook-side på facebook.com/themostebutik, hvor du kan følge med i aktiviteterne og få gode tips og tilbud.