Med hhv. 8,5 og 10 % repræsenterer kategorierne gul ost og specialost den største fremgang på et ostemarked i tydelig vækst. Det viser tal fra GFK Consumer Tracking, der har sammenlignet 2. kvartal 2015 med 2. kvartal 2016. Her er de mest markante bevægelser.

Af Rasmus Holmgård

I august landede en ny rapport fra analyseinstituttet GFK Consumer Tracking, som havde gode nyheder til ostebranchen. Ifølge GFK’s undersøgelse af forbruget hos 3.000 danske husstande er forbruger af ost steget fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016 med hele 7 % (6,92 %), men ikke nok med det. De to kategorier, der trækker den største del af væksten er den klassiske gule ost, som ellers har oplevet stagnerende forbrug igennem en årrække, og specialost, hvilket understreger den positive udvikling i danskernes ostekultur, som følger godt med resten af landets eksplosive gastronomiske fremskridt. Forbruget af gul ost er vokset med 8,5 %, mens specialost er vokset med hele 10 %.

20 kg ost per husstand – ¼ er specialoste
Selvom antallet af storforbrugere er faldet, tegner gul ost sig stadig for over halvdelen af vores samlede osteforbrug. Specialost udgør cirka en fjerdedel, og resten er fordelt mellem skimmelost, smelteost, hytteost og flødeost. Hvidskimmel udgør den største del af skimmelost, hvilket primært er den, de unge under 29 år køber. Der er en tendens til, at jo ældre husstanden er, desto større bliver andelen af blåskimmelost. Samlet set køber en dansk husstand i gennemsnit 20 kg (19,87 kg) ost om året, og i gennemsnit spiser hver dansker 44 g ost om dagen.

96 % er konventionelt og kun 4 % økologisk, men det er faktisk en fremgang på 33 % fra 2015. Størst er udviklingen hos de 30-39-årige, hvor andelen af økologisk ost er steget med næsten 300 % fra 4 til 11 %. Samme aldersgruppe har i øvrigt øget mængden af ost per indkøb med næsten 13 % (12,7 %), hvilket er en støtte stigning end hos nogen anden aldersgruppe.

Her kan du se nogle af de væsentligste tal visualiseret (klik for større billede):

Udvikling af kategorier

maengde

Fordeling på kategorier

fordeling

Udvikling generelt

udvikling

Ifølge GFK’s undersøgelse af forbruget hos 3.000 danske husstande er forbruget af ost steget fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016 med hele 7 %.

Indholdet af denne PR-kampagne afspejler kun forfatterens holdning og er alene dennes ansvar. Europa-Kommissionen og Forvaltningsorganet for Forbrugere, Sundhed, Landbrug og Fødevarer (CHAFEA) påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af den deri indeholdte information.