Laktosefri ost – disse oste kan du spise, hvis du er intolerant

 

Hvis laktosefri ost står øverst på din indkøbsliste, har vi en god nyhed til dig. At ost skulle være forbudt spise for laktoseintolerante er nemlig en misforståelse. 

 

Af Tilde Mariann Broge-Starck

 

Laktosefri. Hvis det er et ord, dine øjne scanner ost og mælk for, når du bevæger dig gennem supermarkedets mejeriafdeling, så lad os starte med den gode nyhed til dig, der er laktoseintolerant: Jo, du må godt spise ost! I hvert fald nogle oste. I artiklen her gør vi dig klogere på, hvilke oste der er laktosefri, og hvilke du skal være mere varsom med.

 

Er ost laktosefri?

Flere oste er, hvad der kan kaldes naturligt laktosefri. Det skyldes blandt andet, at laktosen bliver nedbrudt i takt med, at osten modnes. Der er kun lidt laktose i friske oste, mindre endnu i gule oste, og intet laktose i for eksempel parmesan.  

Det er mælkesyrebakterierne, der nedbryder laktosen under gæring og lagring af osten. En del af laktosen forsvinder, når vallen hældes fra, og det meste af den tilbageværende laktose, også kaldet mælkesukker, bliver omdannet med modningen. Jo ældre osten er, des mindre laktose vil der være tilbage i den. Ligesom vandindholdet i osten også har noget at skulle have sagt: Jo mindre vand, des mindre laktose. Hytteost, fetaost og flødeost indeholder derfor mere laktose end gule oste. 

I hytteost vil man finde 1 gram laktose pr. 100 gram. Til sammenligning er der 11,75 gram laktose i et glas letmælk. I en gul skæreost er laktoseindholdet mindre end 0,01 gram pr. 100 gram, og derfor har osteproducenterne siden 2018 måtte skrive på emballagen af deres gule skæreoste, at de er “Laktosefri som de fleste skæreoste” og “Laktoseindhold 0g/100g”. 

Et produkt må ifølge Fødevarestyrelsen kaldes “Laktosefri”, når det indeholder 0,01 gram eller mindre laktose pr. 100 gram. Hvis en fødevare indeholder højst 1 gram laktose pr. 100 gram, må det kaldes “lav laktose” eller “laktosefattig”.

 

Hvad er laktose?

Fra naturens side indeholder mælk det, der hedder mælkesukker – eller laktose. Laktose består af to sukkermolekyler: Glukose og galactose. For at kroppen kan optage laktosen, skal det nedbrydes i tarmen ved hjælp af enzymet laktase. Mennesker med laktoseintolerance producerer ikke nok laktase til at nedbryde mælkesukkeret. 

 

Ost uden mælk

Ret beset må produkter, der efterligner ost, men som ikke indeholder mælk, slet ikke kalde sig “ost”. Det er dog muligt at købe vegansk ost uden mælk, men det vil som oftest gå under navnet “åhst” eller blot “med smag af ost”. 

Ost uden mælkeprodukter er typisk lavet på vegetabilske olier og tilsat aromastoffer, der efterligner ostesmagen. Du kan selv lave din egen veganske ost derhjemme. Både som skæreåhst til en franskbrødsmad og som smelteåhst til pizza, nachos eller lasagne. 

 

Er jeg laktoseintolerant?

Symptomerne på laktoseintolerance oppustethed, mavesmerter, luftafgang og diarré. Generne opstår typisk et kvarter til seks timer efter, du har indtaget mælkeprodukter, og derfor kan det være svært at opdage, at de skyldes laktoseintolerance. Laktoseintolerance opstår hos personer, der har for lidt eller intet laktase i tyndtarmen. 

Du kan blive testet for laktoseintolerance ved en laktosebelastning, hvor du på fastende mave indtager en bestemt mængde mælkesukker opløst i vand og efter to timer får taget en blodprøve for at måle dit blodsukker. Du kan også få foretaget en pustetest, hvor din udåndingsluft bliver undersøgt, efter du har indtaget mælkesukker. Eller ved en gentest, hvor en blodprøve bliver analyseret for svar på, om du er arveligt disponeret. 

Laktoseintolerance udvikler sig sjældent før efter 2-3 års alderen og godt 4-5% af befolkningen tåler ikke mælkeprodukter med laktose. Men selv de vil trygt kunne spise de fleste gule oste. Kig efter mærkningen “Laktosefri som de fleste skæreoste” på emballagen for at være sikker på, du har fat i en ost uden laktose. 

Kilder: Samvirke, Ugeskrift for læger, Fødevarestyrelsen